جزای موتور دیزل
قطعات اصلی موتور دیزل:
- قطعات ساختاری (قطعات ثابت)
- قطعات متحرک
سیستم ها
قطعات ساختاری موتور دیزل
هدف:
نگهداری قطعات متحرک
حفظ آنها در پیستون و در یک خط
فراهم کردن پوشش ها و محل عبور برای آب خنک کننده، فاضلاب و روغن
ایجاد روکش حمایتی برای قطعات متحرک
پشتیبانی کمک دهنده ها (سوپاپ، محور بادامک، دمنده توربو)
قطعات متحرک:
هدف
تبدیل انرژی احتراق در سیلندرها به کار مکانیکی
سیستم ها
هدف
تامین هوا
حذف اگزوز
توریوشارژ
تامین و تزریق سوخت
روغن کاری
خنک کنندگی
قطعات ساختاری:
صفحه قاب یا نگهدار
چارچوب یا ستون
موتور یا بلوک سیلندر
بوش سیلندر
پوشش یا سرسیلندر
صفحه قاب یا نگهدار
- پایه ای که موتور را می سازد
- باید به اندازه کافی سفت و محکم باشد تا از مابقی موتور پشتیبانی کند و میل لنگی که در محفظه یاتاقان در هم ترازی با تیرهای عرضی است را نگه می دارد
- در زمان مشابه، صفحه قاب یا نگهدار باید به اندازه کافی منعطف باشد تا به صفحه فونداسیون متصل شود و قطعه ساختار کشتی را شکل بدهند.
صفحه قاب یا نگهدار
چارچوب یا فریم
- قطعه حمل بار موتور
- ممکن است شامل قطعاتی مانند بلوک سیلندر، پایه و صفحات انتهایی است.
- موتورهای دوزمانه چارچوب ها گاهی اوقات به عنوان چارچوب A شناخته شده اند.
چارچوب یا فریم
بلوک سیلندر = بلوک موتور
- قطعه ای از چارچوب موتور است که از بوش سیلندر، سر و میل لنگ ها پشتیبانی می کند.
- بلوک های سیلندر برای موتورهای بزرگتر از چدن ریزی ساخته شده اند و صفحات یا پلیت ها به طور افقی و عمودی برای تقویت و استحکام جوش خورده اند.
- انتبلیچر= بلوک سیلندری که فضای هوای تمیز را در موتورهای دوزمانه ترکیب کرده است.
بلوک سیلندر
بوش سیلندر

بوش سیلندر
سوراخی که پیستون موتور به عقب و جلو حرکت می کند.
قابل تعویض
ماده بوشی که باید به دما و فشار زیاد ایجاد شده درون فضای احتراق در بالای سیلندر مقاومت می کند و در زمان مشابه باید به پیستون و حلقه های آب بندی اجازه می دهد تا با حداقل اصطکاک حرکت کنند
بوش سیلندر
بوش خشک
بوش تر
سرسیلندر = پوشش سیلندر
- فضایی در بالای اتاقک احتراق شکل می گیرد و توسط سرسیلندر آب بندی می شود.
- سرسیلندر محل سوپاپ ورودی و خروجی، سوپاپ تزریق سوخت، سوپاپ هوا، سوپاپ ایمنی
(موتور دوزمانه فاقد سوپاپ مکش است)

سرسیلندر
قطعات متحرک اصلی
پیستون
میله پیستون
لوله انتهای میل لنگ
میله اتصالی
میل لنگ و یاتاقان آن
پیستون
- یکی از قطعات متحرک اصلی
- تاج پیستون
- دامن پیستون
- باید به گونه ای طراحی شود تا به دمای بالا و فشار احتراق مقاومت کند
- از چدن یا آلومینیوم ساخته شده است (برای کاهش وزن)
پیستون
میله پیستون
پیستون را به لوله انتهای میل لنگ متصل می کند.

میله پیستون
لوله انتهایی میل لنگ
- پین لوله انتهایی میل لنگ به میله پیستون متصل است که به شاتون متصل است
- لغزنده لوله انتهایی روی هم یک طرف پین لوله انتهایی میل لنگ سوار است
- لغزنده ها به سمت بالا و پایین در هدایت های لوله انتهایی میل لنگ است
و شاتون از یک طرفه متحرک است چون پیستون و جبران کردن میله است.
میله اتصال
شاتون
- بین لوله انتهایی میل لنگ و میل لنگ قرار گرفته است.
- نیروی شلیک را انتقال می کند و باهم با میل لنگ به حرکت رفت و برگشتی را به حرکت گردشی تبدیل می کند.
شافت میل لنگ
میل لنگ و یاتاقان آنها
- یکی از بزرگترین قطعات متحرک
- دارای یک سری میل لنگی است که بر روی یک میله یا شافت قرار گرفته است.
- حرکت رفت و برگشتی پیستون را به حرکت روتاری تبدیا می کند.
- وزنه ای برای اهداف بالانس کردن
یاتاقان
-
اجزای قطعات متحرک